Kompetanse er å ha potensial for å møte dagens og morgendagens krav og forventninger
Å være kompetent vil si å være i stand til å møte dagens og morgendagens oppgaver og krav. Vi må ha kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger som er nødvendige og verdifulle.
Det finnes et utall av kompetanse- og ferdighetsområder; eksplisitt versus implisitt kunnskap, faglig, leder, personlig, sosial, formell, uformell, organisasjonsspesifikk, praktisk, teoretisk, basis vs. spisskompetanse etc. De fire kompetansekomponentene er: kunnskaper, ferdigheter, evner og holdninger. Kompetanseformene er faglig, leder, personlig og sosial.
Noen årsaker knyttet til mangelfulle resultater kan være:
- Manglende strategisk forankring:
Hvorfor (mål) og hvordan (strategi) skal organisasjonen satse på kompetanse?
- Underfokusering på kompetansemobilisering:
Overfokusering på kompetanseutvikling.
- Undervurdering av forutsetninger for kompetanseanalyse og kartlegging: Kompetansemessige og metodiske krav og ukritisk bruk av IT – verktøy. (e.g, Birkinshaw 2001, Marren 2003, Ambler 1999).
Strategisk kompetanseanalyse hjelper deg og din bedrift med å sikre at du er on track.
- Kompetansekrav:
Hvilken kompetanse er nødvendig for å nå organisasjonens mål? Minimumskrav versus idealkrav.
- Kompetansebeholdning:
Hvilken kompetanse forvalter vi? Hvilken kompetanse blir brukt/ikke brukt?
- Behov og utfordringer:
Kompetanse behov og læringsbehov. Mobiliseringsbehov.
Kompetansestrategi hjelper deg å angi i hvilken grad og hvordan organisasjonen som helhet og sentrale funksjoner skal satse på kompetanse gjennom tiltak for anskaffelse, utvikling, mobilisering og/eller eventuelt avviking (Lai 2004).